maandag 9 februari 1981

Vandaag was ik erg moe. 's Ochtends nog wel aktief. Met Mieke naar de markt geweest en koffie gedronken. 's Middags in de schaduw gelegen (te koud), daarna in de zon (te heet). Karin en Hans zijn nog ziek. Toos en Corina waren op kerkentocht geweest, gedanst in kerken.
Om 3 uur zouden we met z'n drieën opgehaald worden voor een Methodisten kerkdienst. Er kwam niemand, dus gingen we met taxi's. Dat kostte handen vol geld, want de Moslim taxichauffeurs waren niet zo op de hoogte van de kerken. Eerst bij een Baptistenkerk, daarna naar een Anglicaanse kerk. Een padvinder bracht ons naar de Methodistenkerk, maar de verkeerde. Daar bracht een kerklid, ons naar de goeie Methodistenkerk. Het waren schoollokalen. De kerkdienst begon om 15.30 uur en we waren inmiddels een uur te laat. De dominee kondigde eerst van alles af. Daarna werd er in en door de kerk gedanst, ook langs de kollektezak. We misten deze. De mensen konden goed zingen, gospelsound. Ook werd er hardop gebeden. De handen omhoog, tegen hun hoofden. Ik vond dit alles wel angstig. De bijbel werd gelezen en we kregen ook alle drie een bijbel. Van het ene hoofdstuk naar het andere. Corina was inmiddels in slaap gevallen. De dominee zei ook nog iets over de White-man. Waar dat precies op sloeg, weet ik niet.
We gingen om 6 uur weg. Ze waren nog steeds bezig met de bijbel. Een man wou dat we hem schreven en hij wou ons opzoeken. Ik had daar niet zoveel belang bij. Met de taxi gingen we terug, weer met veel moeilijkheden. Ik voelde me aardig moe worden en na een klein hapje eten lag ik rond 7 uur in m'n slaapzak, daar bleef ik tot 9 uur de andere dag liggen.
De watchman bij de kamping in Kano
Weinig te vertellen over deze dag. Het kampingterrein niet af geweest. Veel geslapen en een paar brieven geschreven. Ook Karin M begon goed ziek te worden. Bijna iedereen heeft nu zo'n beetje last van diarree. Ik had ook een beetje diarree, buikkrampen en was moe. 's Avonds begon ik weer wat te eten. Rijst met bonen. De bonen waren nu gedesinfekteerd. Waarschijnlijk waren we ziek geworden van de salade.
Jan vertelde dat de route nu via Jos, Bauchi zou gaan, langs een wildpark met de mogelijkheid om vooruit te trekken. Er was troepenbeweging in de buurt van Maiduguri, i.v.m. de oorlog in Tsjaad. De reis, nu 12 weken, is wel wat langer geworden en ik heb geschreven dat we eind februari in Yaoundé arriveren. Het is nu half 12. Kouder, bewolkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten