vrijdag 30 januari 1981

Het is half 9. Ik zit bij de kamping met een houtvuurtje onder een boom naast een kerkhof. Het graf bestaat uit stenen in het rond, met een steen rechtop, naar het zuiden, binnenin kiezelstenen. Me gewassen in een teiltje. "Ben je bij de marine, Gerard?", vroeg Jan.
Na de lunch liepen we met z'n allen door Agadez. Grika kocht bij Peulmannen een tasje en mes. Ik kocht een houtskoolpannetje (3 CFA). Bii de bank geld gewisseld. Van een Peul kocht ik een mes (10 CFA). Bij het postkantoor maakte ik een brief hiermee open en liet het mes liggen. 
Ook bij het postkantoor trof ik een Nederlander die voor de SNV werkte in een laboratorium van het ziekenhuis. Hij deed al het lab onderzoek. Oorspronkelijk kwam hij uit Iran. Hij was met zijn vrouw en 2 kinderen hier naartoe uitgezonden (geen voorkeursplaats). In het begin vond hij het wel moeilijk, maar nu ging het wel. Ziekenhuis was vies en altijd vol. Veel zieken. Voornaamste ziekten: t.b.c., bilharzia, malaria en hemolytische anemie. De echte tropische ziektes zoals filaria kom je meer in Kameroen en Nigeria tegen, zei hij. Het was hier veel slechter dan in Nederland. Volgens mij had hij er weinig plezier in, was ontevreden. Ik vroeg of ik bij hem mocht rondkijken, als we hier langer bleven.
We gingen verder Agadez in en kwamen de Peulman tegen. Ik kocht nog een mes van hem en vertelde dat de andere gestolen was. Ook kocht ik een tasje. Hij wilde er 40 CFA voor hebben en ik maar 20 CFA voor geven. Hij ging naar beneden tot 30 en ik zei delen: 25 CFA. Nee, zei hij 40/20=30 CFA. Uiteindelijk kon ik het krijgen voor 25, maar het was kapot.
In de disko van Agadez stond Stevie Wonder op: "Hotter than July". Een Amerikaan die daar stond werkte hier als leraar Engels en als coach van het soccerteam. Hij sprak ook Hausa. In de winkel waren ook een paar Hausa, donkere mensen. Hij vertelde dat de Fulani gezelliger mensen waren, de Peul hadden spleetogen, maar in Agadez woonden voornamelijk Touaregs. In het hotel dronken we een grote bier, soort Kronenbourg. In het hotel zat ook een Djerma. Zo hadden we bijna alle bevolkingsgroepen gezien. In het hotel de WC met toiletpapier (!) bezocht. Terug kwamen we weer veel dezelfde mensen tegen, waaronder de Peul. Ook Sabine & Carlo en Ruige Roel zagen we in Agadez weer.
Met de truuk, net op tijd, reden we terug naar de kamping. We proberen nu toch op tijd in Nigeria te komen. Zelfs op tijd in Kameroen.... Hamdou gaat mee. Bernard had hasj gehaald. 's avonds zaten ze te blowen. Ook Herman deed mee. Ik vond het een rotstemming, een hele hoop gezeur over geld. Herman wilde dat als de reis langer duurt dan gepland, we bijbetalen. Ik was m'n mes weer kwijt. Waarschijnlijk ligt ie in de bus.
's Avonds ging ik onder de blote hemel slapen. Kampvuurtje met thee. Hamdou en Thea kwamen langs voor thee, maar Hamdou vond het maar niets. Slechte thee, en daarom waren de Hollanders vaak ziek…. Johan sliep ook bij het vuurtje en we praatten nog wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten