dinsdag 6 januari 1981


M'n tent tussen 8 en 9 opgeruimd. Rugzak ingepakt en een beetje gedoucht. Met Johan El Golea in geweest en wat rondgekeken. Ik wou nog naar een tapijtweverij toe, maar moest eerst naar de direkteur van het S.A.P., de boerenbond. Dat was nog even zoeken, maar uiteindelijk mochten we rondkijken. Een Franse vrouw, vertelde wat over de tapijten. De rondleiding stelde niet zo veel voor; er waren twee zaaltjes, waar mooie tapijten hingen. Er waren Berber- en Targie (mv. van Touareg) tapijten patronen. Vooral een Berbertapijt vond ik heel mooi. Een katoenen patroon en opgevuld met linnen. In de Berbertapijten is een geometrisch driehoekig patroon, zo fijn dat de vrouwen er maar 2-3 uur per dag aan kunnen werken, een maand lang. De vrouwen weven de tapijten thuis, maar halen hier hun benodigdheden weg.

We gingen nog wat drinken in het kafé. Grika kwam nog binnen. Zij was vanochtend ook al liftend uit Ghardaia gekomen. Vandaag 6 januari. werd aan het vervolg van de reis begonnen en Jan dacht dat ze donderdag al in El Golea konden zijn en 12 januari in Tamanrasset houdt hij vol.
We kwamen nog Belgen tegen en zo werd er een kleine Nederlandse kolonie gevormd, waarbij ook André en Anke kwamen zitten. Nog een paar foto's gemaakt, onder andere van Aiche, die ook een foto van Inge en Ton (uit Harderwijk) liet zien. Op een kaart aan hen schreef hij naast mijn verhaaltje: "Votre ami Aiche que vous souhaite la bonne et heureuse année 81. Salut de la part de touts les copains d'El Golea. Aiche". Van de andere "krullebol" kreeg ik z'n adres en zou een foto opsturen. Hij had me 's ochtends in het kafé ontbijt gegeven. Verder wou hij de hele dag m'n appareille de foto hebben/kopen.
Op de kamping met Aiche
De Belgen Chris (Brussel) en Pieter (Antwerpen) gingen met een Frans meisje van de kamping, Eline, naar Timimoun en vervolgens naar Mali. Ik kon met hun Mercedes busje meerijden naar het kruispunt 70 km verderop, waar onze wegen zouden scheiden. Om 2 uur reden we weg en na een kleine rondleiding over moeilijke weggetjes in El Golea langs de Vieux Ksar en "Chameau" (kameel) reden we snel naar het kruispunt. Leuke rit, gezellig en komfortabel. Kort. Bij het uitstappen gaven ze me een stuk brood mee en kreeg nog een slok whisky.
Van 3 tot half 5 liep ik naar het oosten, richting zandheuvels. Het is hier schitterend. M'n tent in een dalletje bij een struikje neergezet. Om 5 uur ging de zon onder en 6 uur was het donker. De zonsondergang was echt fascinerend. Boven verwachting. Met de telelens heb ik schitterende foto's kunnen maken. De kleuren van de zonsondergang zijn ook heel mooi: een witte streep over de horizon, en naar boven toe rood, oranje, geel, groen, licht blauw, blauw en zwart. Een paar kleine lichtjes van auto's; de afstand is moeilijk te schatten. Een straaljager met rode gloed. Morgen wil ik de zonsondergang in etappes fotograferen. En wat te denken van een zonsopgang! Het is nu 7 uur en de sterren bevolken de hemel al. Orion. Grote beer nog niet gezien. 't Is hier heerlijk rustig. "Eindelijk". Een wens die werkelijkheid wordt... Alleen in de dessert. Alleen het zacht schuren van m'n tent is hier te horen. Verder hoor je niets. Vanmiddag nog wel een vogeltje gezien! Dat hier boompjes groeiden, keek ik ook van op. In Niger zal dat wel anders zijn. Wat een rust hier. Als je overspannen bent, zou je hier eens een weekje naar toe moeten. Geen mens gezien en denk ze ook niet te zien. Morgen zal ik een dag hitte beleven. De kou valt me tot nu toe mee.

's Avonds op blote voeten door het zand gebaggerd. De sterrenhemel is vol, maar die bekijk ik morgen wel als ik uit de tent kom. Misschien ga ik morgen wel buiten slapen. Nu ga ik eerst nog wat lezen in het "Oranje kruisboekje", om verbanden, zwachtels en spalken leren aanleggen. Toch nog een weinige studie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten