zondag 14 december 1980

's Ochtends rijp op het veld, ijslaagje op het drinkwater, maar wel een zon die de warmte aankondigt.
Om half tien reden we. Een stop in Gafsa. Vlaggetjes vanwege het bezoek van de eerste minister die een dag eerder langs was geweest schuurden over de trailor. Mooi gezicht. De nieuwsgierige Nationale Garde kwam kijken en bood z'n bescherming aan. Agentje pesten door Grika. Daarna Tozeur. Een uur Tozeur in geweest. Bij een kledingzaakje konden we onze kleren en schoenen ruilen. De volgende dag om 10 uur zouden we terugkomen. Een Nederlander had ons naar deze plaats, bijna Sahara, gebracht. Hij had teveel Algerijns geld (800 gulden) en wilde een goeie deal met ons maken. Ik kocht voor 50 gulden Algerijns geld en kreeg 150 dinar (=75 gulden). Iedereen kocht wat. 's Avonds in Hotel Splendid bouca en bier gedronken. Bij een ander hotel nog wat geld gewisseld (100 FFr = 9 D). Ik kon Willem de twee dinar geven voor het Berberfeestje.

Vanochtend  om 9 uur een bord havermout in m'n tent gehad van Karin M. Samen hier gegeten. Tot half 1 geslapen. De trailor is weer helemaal schoon en in orde gemaakt. M'n was gedaan. Mieke was het wasvrouwtje en vouwde en draaide alles.
's Middags de Chott-el-Djerid opgeweest. De zoutvlakte. Heerlijk rustig. Ik voelde me een vrijbuiter met m'n doek om, een stok, mes en een veldfles. Tegen zonsondergang richting oase gelopen. In de oase kleine tuintjes met bevloeiing. Tussen de palmbomen verdwaalde ik. Bij een klein hutje waren ook twee Fransen, die me met hun Peugeot weer terugbrachten, 5 km verder. Ik was helemaal de verkeerde richting opgelopen. Koud en hongerig. De geplukte takkenbos had ik achtergelaten.
Hotel California-achtige oase
Dicht bij onze standplaats uitgestapt en met Alouette en 'kleine' Karin verder gelopen. Lekker gegeten: 2 borden uiensoep en 2 borden zuurkool met stoofvlees. Afwas.
Karin M kwam vanavond weer afzeggen voor een plaatsje in de tent. Jojo was verliefd op haar. M'n veldfles met thee meegenomen naar de tent, Karin kwam nog even langs met kakies en haalde later nog thee. Ze vertelde me over m'n verlegenheid. Baba. Nu 1 uur. Mooie sterrenhemel, de maan is verdwenen. Nog even uit de tent om de thee uit te pissen. Nog een sigaret, stukje Koran en wat koude thee. Welterusten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten