woensdag 24 december 1980

Vanmorgen om 9 uur wakker. Klein ontbijtje gehad. Wat eet ik toch veel. Om 10 uur reden we met Herman in de landrover naar Ghardaia. Al snel maakte ik me van de anderen los. Ik vond een stapel zwart-wit kaarten van Ghardaia die ½ dinar per stuk kostten. Postzegels gehaald en daarna op een berg in de zon kaarten en brieven geschreven. Dat duurde bij elkaar zo'n 4 uur. Op de rotsen nog even in slaap gevallen. In de stad daarna nog van alles gegeten: gebakjes, koekjes, snoepjes. Ook 4 te gekke aluminium-lepeltjes gekocht. Om 6 uur was ik weer terug bij de tent. De eigenaar van dit terrein was thee aan het zetten. Hij had dat aangeboden. Ik hielp hem nog even en we dronken thee in de auto, achterin. We hadden op dit terrein ook gezelschap gekregen, een Fransman met Zwitserse vrouw en een Oostenrijks echtpaar, die ook thee kwamen drinken. De eigenaar had het allemaal leuk en gezellig gemaakt. Hij had ook koeken bij de thee, hele grote.
Het warme eten aten we voor de verandering ook achterin. Na het eten bleef hetzelfde groepje over: Willem, Thea, Toos, John, Karin, Ida en Johan. Piet lag al te slapen. Chocolademelk werd gemaakt en lekkere muziek gedraaid. Het was gezellig. Jan en Hans waren vanochtend met het vliegtuig naar Algiers gegaan om nieuwe onderdelen te halen. Er wordt daaraan getwijfeld. Gewoon een uitstapje?
Morgen zal ik weer gaan koken. Er was niemand voor de kookploeg en Piet bood zich aan. Hij vroeg of we samen zouden gaan koken. Ik had twee dagen geleden al gekookt. Later zei hij dat er al een kookploeg was. Wie dan? “Nou jij”. Ik berust daar wel in en vind het ook wel leuk. We staan hier nog wel een tijdje. Toch nog koud hier 's nachts bij een heldere hemel. De volle maan van gisteren is weer aan het afnemen.
Half negen opgestaan. Het ontbijt was al klaargemaakt door Thea en Pieter. Om 10 uur met de landrover naar Ghardaia. Eieren, kaas, brood en tomaten gehaald. Koffie gedronken. Om 12 uur weer terug. Bij een bron in een oud plaatsje waren vier gesluierde vrouwen aan het wassen. De lunch gemaakt. Ik word doodziek van het gezeur van Bernard. Alleen voor zichzelf zorgen, brood klaarmaken, thee inschenken.
Om 4 uur nogmaals naar Ghardaia. Ik wou een theepotje kopen, maar ze waren veel te duur. In een "Malle Pietje"-zaak kocht ik een veldfles. Fietsbanden hingen in de lucht. Overal potjes en kleine prulletjes. Een tijdje met die man gepraat. Het was bijna allemaal rommel uit Europa. In de bar van een hotel kwamen we weer samen. Weer eens op een bril van een plee gezeten. Luxe hoor! Bij de receptie lag een telegram van Jan aan Herman. Het volgende stond er ongeveer in: "Alles verloopt hier toch traag. Maak 2400 DA over naar een of andere bank in Algiers. Sloop de koppeling alvast in de garage. Prettige kerst voor iedereen! JanHans". Het duurt dus nog een tijdje. We reden terug naar de auto. Karin M vertelde dat ze bijna verkracht was, toen ze in haar nakie aan het zonnen was. Er om vragen ... ?
Piet was al bezig met pannekoeken bakken en ging nog een tijd door. Ze waren heerlijk. Arne deed de afwas en wij, Mieke, Toos en Corina gingen met Willem naar een kerstnachtdienst bij de Witte Paters. Route oasis. We hadden een hele tijd gereden, maar niks gevonden. Wel een mooie rit. Weer terug dronken we chocolademelk. Ik praatte met Toos nog over kerst. Om half twaalf lag ik in m'n tent. Arne speelde ergens in de verte "De herders die lagen bij nachten". Vrolijk Kerstfeest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten