maandag 22 december 1980

Vandaag, 21 december, begint de winter en het is stralend mooi weer. Ida en ik hadden vandaag kookdienst en Thea helpt ook mee. Toch met z'n drieën. Jan en Willem zijn naar Ghardaia voor een nieuwe koppelingsplaat. 's Ochtends eerst ontbijt maken, koffie en thee zetten. Havermout. De truuk helemaal schoongeveegd. Een hele klus. Het zeil aan een kant geopend. Daarna voor het middageten gezorgd. Weer afwassen en vanavond dus weer koken. Gisteren is er nogal geruzied over de plaats van de twee boxen en over bord, mok en bestek. Iedereen zou een eigen beker e.d. bij zich moeten houden en schoonhouden. Hopeloos vandaag. In het dorp gekeken naar eieren, maar alleen maar gekookte. Nu is het half 4 en eindelijk zover om van de zon te genieten. Ik lig op m'n matje in korte broek en hemd in de zon te schrijven. Niet voor lang, want straks moeten we voor het avondeten zorgen. Nou, van 4 tot 9 ermee bezig geweest. Worteltjes geraspt en rauwkost gemaakt, met verder nog uien, mandarijnen en doperwten erin. Schijfjes rauwe aardappel gebakken met ham en kropsla uit blik gekookt. Het was verrukkelijk en veel. Ook veel te veel gegeten. Ik liep 's avonds nog met een paar pleisters op m'n vingers, omdat ik een beetje onhandig was met de rasp. Om 9 uur zat alles erop. Moe dat we waren. We sliepen bijna in de bus. In de tent dronken Ida en ik nog een glaasje whisky.

Vanmorgen half 9 opgestaan. Kinderen gooiden met stenen naar de tent. Toen Ida haar behoefte aan het doen was, stonden ze te kijken. Bij de truuk moest eerst nog van alles gedaan worden. 



 Om 12 uur vertrokken we naar Ghardaia. Met een man of 10 zaten we in de landrover. Jan chauffeerde te truuk. Een paar foto's van de rijdende truuk gemaakt. 
Herman zat bij ons in de landrover en moest onderweg bij hoofdspanningskabels van 25 meter hoog kijken of de truuk eronder door kon. In een klein plaatsje bij Ghardaia zetten we de oplegger neer. De motor van de truuk werd afgezet en startte gelijk niet meer (dynamo?). Daarna blokkeerde de remmen, nadat de truuk door de jeep van de trailer was weggetrokken. De middag werd gebruikt door er weer eens aan te sleutelen. Ik bleef lekker in de truuk zitten met een Vrij Nederland en muziek van Flairck en Dire Straits.

Met John ging ik trimmen. Na 10 minuten al bekaf. Door de heuvels liepen we terug. John vertelde over het baggerwerk, wat hij gedaan had. M'n tent moest ik nog opzetten en dat deed ik in het donker. Ik had alleen m'n grondzeil vast, toen er een Algerijn naar me toekwam. Hij was de eigenaar van dit terrein en het huis wat erbij staat. We praatten over het land, de prijzen en produkten. De Islamieten mogen geen varkens (couchon), lams-en paardevlees (chaval) eten. Verder nog een tijd gepraat over religie. Hij vertelde over hun profeten (Aisa) en de feestdagen. Op het laatst kon ik hem niet zo goed meer volgen. In z'n huis kreeg ik dadels en hij wees me een toilet en een kraan. Daarna ging ik eten en hij ging bidden, trok z'n schoenen uit in het zand. Na het eten m'n tent verder opgezet. Karin M had weer opmerkingen over m'n haar en ging me tekenen: ongelijke oren, verlegen oogjes, grote neus en nu m'n haar. Ik krijg er een komplex van. In de bus koffie en chocolademelk gedronken. Ik kreeg 's avonds weer last van steken in m'n hartstreek. Ging vroeg naar bed en hoopte dat het de volgende dag weer over zou zijn. Het maakt me wel een beetje angstig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten