Op de sloten lag nog een laagje ijs toen we
woensdagmorgen naar het station in Gouda fietsten voor de vroege trein naar
Schiphol. Ons vliegtuig zou om 9.45 uur vertrekken, maar ik zag al in de trein dat deze een uur vertraagd was. In het vliegtuig vertelde de purser dat het
eerder geplande vliegtuig vanwege ‘technische gebreken’ vervangen moest worden
en dat men nu bezig was dit vliegtuig met kerosine te vullen. Dat
gebeurde iets te enthousiast, want even later werd omgeroepen dat de kerosine
uit een van de vleugels liep en we werden verzocht in de stoelen te
blijven zitten, met de stoelriemen los. De brandweer was inmiddels
ook geïnformeerd en we zagen wat zwaailichten naast het vliegtuig. Ik
bedacht me wat ik zou doen als er brand zou uitbreken, want we zaten behoorlijk
opgesloten in de middenrij met een medepassagier aan beide kanten. Gelukkig
werden we gerustgesteld dat met dit weer de ontvlambaarheid van kerosine
meeviel. Het duurde nog wel 2 uur voordat de plas kerosine vervlogen was,
opgedroogd of op andere wijze onschuldig gemaakt. Om 1 uur werd het sein veilig
gegeven en mochten we eindelijk vertrekken. Om 6 uur lokale tijd landden we met
applaus in Willemstad, in Nederland was het inmiddels 11 uur ’s avonds.
Naast het tijdverschil
moeten we ook een temperatuurverschil van 30 graden overbruggen. Geen straf
hoor. En we zijn wel wat gewend.
Vandaag eerst boodschappen gedaan. In een Albert Heijn! Bijna alle producten die je in de Nederlandse Appie tegenkomt koopt liggen hier in de schappen. Ook alle AH-merken. De prijzen zijn alleen wat hoger. We aten pistoletjes en paasbrood besmeerd met becel light, en met een kopje DE koffie in de tuin van ons huis.
Vandaag eerst boodschappen gedaan. In een Albert Heijn! Bijna alle producten die je in de Nederlandse Appie tegenkomt koopt liggen hier in de schappen. Ook alle AH-merken. De prijzen zijn alleen wat hoger. We aten pistoletjes en paasbrood besmeerd met becel light, en met een kopje DE koffie in de tuin van ons huis.
Albert Heijn met daarnaast een Hollandse haringkraam! |
De informatiefolder
van het huis zette de informatie over het eiland nog eens op een rij. Er wonen
hier 150.000 mensen. Vroeger was Curaçao een handelsplaats, o.a. van slaven (3500 per jaar werden verhandeld). In
1916 vestigde Shell een olieraffinaderij in Willemstad, wat veel
werkgelegenheid verschafte, want verder zijn hier weinig
(landbouw)mogelijkheden. De laatste 50 jaar is toerisme een belangrijke
inkomstenbron. Niet verwonderlijk, want de gemiddelde temperatuur is 27,8ºC;
het verschil tussen de dag- en nachttemperatuur 4-5 graden en de gemiddelde
zeewatertemperatuur is 27,1ºC. We hebben gekozen niet in een vakantieresort
aan de kust te gaan zitten, maar zitten in een buitenwijk van Willemstad in een
ruime woning met goede voorzieningen. De komende dagen zullen we het eiland
verkennen. Dat zal goed te doen zijn want het is maar 61 km lang en 5-14 km
breed. Maar vooral lekker zonnen, zwemmen, eten en uitrusten.
Huizen aan de kade van Punda (De Punt), de oudste wijk van Willemstad |
Houten pontonbrug (Wilhelminabrug) naar Otrobanda (de andere kant van de Sint Annabaai) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten